Waarom je vaker zou moeten squatten

Of je nu een bootcamp- of bodypumptraining doet of aan de slag gaat met een trainingsapp, in de meeste programma’s is het een graag geziene gast: de squat. Veel trainers zijn enthousiast over deze kniebuigingen en ook je lijf wordt er behoorlijk blij van – als je het goed doet natuurlijk. Waarin zit de kracht van de squat?

Het is misschien wel een van de belangrijkste oefeningen die je kunt doen. Het lijkt een bil- en beenoefening – je traint ook zeker je hamstrings, bilspieren, kuiten en bovenbeenspieren – maar eigenlijk is squatten een oefening voor het hele lichaam. Een goede houding is namelijk ook van groot belang en daarmee train je rug- en buikspieren. Daarbij werk je met een squat niet alleen aan je kracht, maar kun je ook flink vet verbranden. Zeker als je in hoog tempo squat. Een goede techniek is daarbij echter wel van groot belang.

Een goede squat

Van de squat wordt nog wel eens gedacht dat hij slecht is voor je knieën, maar als je de oefening goed uitvoert is juist het tegenovergestelde waar. Door te squatten kun je de stabiliteit van je knieën zelfs verbeteren. Simpel gezegd ga je bij de squat eigenlijk zitten op een denkbeeldige stoel en kom je daarna weer omhoog.

zie voor meer: https://www.gezondheidsnet.nl/sporten/waarom-je-vaker-zou-moeten-squatten