Wat voor klachten kunnen ermee behandeld worden?

Uiteenlopende spier-(pijn)klachten is het meest behandelde gebied met dry needling.
De meeste spieren van het lichaam kunnen spierknopen (actieve pijnlijke “triggerpoints”) bevatten en met dry needling worden behandeld.

Wat heeft U eraan?

Afname of zelfs oplossen van spierverhardingen / spierknopen en daarmee uiteenlopende pijnklachten (waaronder uitstralingsklachten) laten verdwijnen.

Is de behandeling pijnlijk?

Milde pijn kan worden ervaren tijdens maar ook na een behandeling, echter binnen 1 tot maximaal 2 dagen zijn de pijnklachten verdwenen en is over het algemeen het behandelde gebied ontspannen.
dry needling manual world

Dry Needling op IJburg

Pijnklachten en stijfheid veroorzaakt door spierverkrampingen kan chronische pijnklachten in het bewegingsapparaat veroorzaken. Het myofasciaal pijnsyndroom (MPS) is de meest voorkomende oorzaak van deze vaak chronische pijn. Het wordt veroorzaakt door “actieve triggerpoints” (spierverkrampingen) die vaak voorspelbare pijnpatronen (referred pain) geven. Deze pijnklachten kunnen worden behandeld door middel van dry needling op de locaties IJburg en Zeeburgereiland van Fysiotherapie en Manuele Therapie ManualWorld.

Doel van Dry needling

Door de spier waar de triggerpoints zitten aan te prikken met een “droge” – niet holle- acupunctuur naald (zonder medicatie), wordt de activiteit van deze triggerpoints verminderd of in zijn geheel opgeheven.
Dry needling is een effectieve manier voor de behandeling van spierknopen en spierverkrampingen en de-activeert triggerpoints in de spieren.

Veel voorkomende klachten waarbij Dry Needling een oplossing kan bieden:

• hoofdpijn
  • acute torticollis ( “stijve nek”)
  • RSI of CANS
  • slijmbeurs, peesirritatie of frozen shoulder
  • tennis of golferselleboog
  • peesirritatie in spieren (pols, achillespees, hielspoor)
  • rug- of nekklachten

Wanneer een spiergebruikt wordt waar een actief triggerpoint in zit, wordt dat als pijn ervaren.
De pijn is gelokaliseerd in een bepaald gebied kenmerkend voor die specifieke spier. Daarnaast heeft elke  spier zijn eigen karakteristieke uitstralingsgebied. Vaak zijn stijfheid en verminderde spierfunctie  het gevolg van triggerpoints.

Vegetatieve reacties kunnen hierbij ontstaan en uiten zich in: onverwacht transpireren, onwel voelen, duizeligheid, overgevoeligheid van de huid (b.v. bij aanraking snel rood worden), pijnlijke oog- en / of  oorsymptomen. Coördinatie stoornissen (zoals slechter wordend handschrift) kunnen zelfs voorkomen. Pijnvermijding, dwangmatige houdingen en beperkte functie zijn ook regelmatig zichtbaar bij aanhoudende pijnlijke triggerpoints. Als patient kunt U een sterk wisselend klachtenpatroon ervaren, waarbij de intensiteit en de plaats van de pijn kan verschillen.

De behandeling

Een behandeling met dry needling zorgt voor het de-activeren van de spierknopen / triggerpoints, de strakke spierstrengen die de spierspanning doet toenemen, worden hiermee weer soepel. De pijn zal daarmee afnemen en de bewegingsvrijheid toenemen. Door het inbrengen van een dunne naald in de spier waar het triggerpoint(s) zit wordt deze inactief en zal de spier ontspannen. Dit is de snelste methode om pijn te doorbreken, de meeste mensen voelen het inbrengen van de naald helemaal niet en wordt bij het raken van het triggerpoint een snelle korte reactie gevoeld en gezien in de spier. We noemen dat een Local Twitch Respons die kenmerkend is voor het effect en het opheffen van de spierspanning. Na een behandeling is houdingsadvies en oefeningen belangrijk om herhaling van de klachten zoveel mogelijk te voorkomen.

Maak meteen een afspraak

Ervaar wat Dry Needling voor u en uw klachten kan betekenen