Wat is het?

Shockwave zijn schokgolfen die door middel van een compressor worden opgewekt en via een behandelkop nauwkeurig worden overgebracht op aangedaan peesweefsel.

Waarvoor wordt het gebruikt?

Behandeling van peesklachten is met shockwave vaak zeer succesvol, het wordt verder ingezet bij beinvloeden van verkalkingen (schouder) en bij behandeling van spierknopen.

Wat is het resultaat?

Vaak zal er al na 3 tot 4 behandelingen een duidelijk verschil in pijnbeleving optreden, er kan beter bewogen worden en met de toename van de stofwisseling krijgt de peesaanhechting de mogelijkheid tot herstel. Na 6 tot 8 behandelingen zal er in combinatie met een goed gedoseerd oefenprogramma vaak een geheel herstel bereikt worden.

Shockwave therapie

Shockwave is een succesvolle, moderne en innovatieve methode om onder andere hielpijn, veroorzaakt door een ontsteking van de peesplaat onder de voet (fasciitis plantaris), te behandelen. De methode is kortdurend qua behandeltijd en kent bovendien vrijwel geen nadelige bijverschijnselen. Andere de indicatiegebieden zijn: achillespees, kniepees, tenniselleboog en schouder(pees)klachten en/of verkalkingen welke goed met shockwave zijn te behandelen.

Hoe werkt shockwave therapie?

Krachtige ‘schokgolven’ opgewekt door middel van een compressor worden via een behandelkop nauwkeurig overgebracht op de aangedane plek. Door middel van dit mechanische effect ontstaat er allereerst vermindering van pijn en verbeterd de lokale doorbloeding. Met de toename van de stofwisseling bevordert het de mogelijkheid tot herstel van het peesweefsel.

Resultaat van de behandeling

Tijdens de behandeling ervaart U soms milde pijn. Lichte “napijn” wordt soms gevoeld en er kan roodheid en lichte zwelling van het behandelde gebied optreden. Binnen enkele uren tot enkele dagen (zelden) zal dit echter verdwijnen. Wanneer de behandeling aanslaat zal de ontsteking en daarmee de pijn in de hiel snel verminderen tot volledig verdwijnen. Het slagings-percentage is hoog, al geldt ook hier dat genezing niet bij iedereen 100% zeker is.

Bij een peesplaat ontsteking welke chronisch is geworden (langer dan 3mnd-4mnd) werkt een behandeling met shockwave minder goed. In dat geval is er een andere behandeling mogelijk door middel van het gebruik van EPTE.

Maak meteen een afspraak

Ervaar wat shockwave voor Uw klachten kan betekenen